Czcionka: A A+ A++
Kontrast: tryb podstawowy tryb czarno-biały z wysokim kontrastem tryb żółto-czarny z wysokim kontrastem tryb czarno-żółty z wysokim kontrastem

Podpisanie umowy na drogę do terminala kolejowego T1 w Żurawicy

21 października 2025 r. w siedzibie Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie została podpisana umowa na realizację zadania pn. „Budowa odcinka drogi wojewódzkiej nr 881 łączącej drogę krajowa nr 77 z terminalem kolejowym T1 w Żurawicy” w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. W wydarzeniu wzięli udział: wicemarszałek Piotr Pilch, dyrektor PZDW Piotr Miąso, prezes PDM Dębica Piotr Jarosz, prezes Marcin Wątróbski z REMOST, Inżynier Kontraktu Jolanta Kuś-Milczanowska z Promost Consulting, przedstawiciele jst Jan Janusz, Bogusław Słabicki i Tomasz Szeleszczuk i dyrektor Marek Ustrobiński z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Podstawowe informacje
Zadanie uzyskało dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w wysokości 99 960 000,00 zł. Wartość prac projektowych i wykonawczych wynosi zgodnie z umową 118 375 497,82 zł. Zadanie zrealizuje Konsorcjum Spółek z Dębicy: Przedsiębiorstwa Drogowo Mostowego i REMOST. Kontrakt przewidziany jest na 44 miesiące. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 881 połączy się z drogą krajową nr 77 za pomocą ronda w Duńkowiczkach, następnie przejdzie pod linią kolejową i włączy się do drogi powiatowej DP 2417R. Długość nowej drogi będzie wynosiła około 7,2 km.

Inwestycja realizowana jest w ramach Rządowego Programu Polski Ład, a dokładnie w kategorii zadań mających na celu rozwój stref przemysłowych. Na ten cel pozyskaliśmy prawie 100 milionów złotych. Projekt zakłada budowę infrastruktury drogowej, która usprawni obsługę oraz umożliwi rozwój międzynarodowych terminali o strategicznym znaczeniu gospodarczym. Planowana trasa z Duńkowiczek do portu w Żurawicy spełnia również wymagania dotyczące połączenia z siecią TEN-T.– wyjaśnia marszałek Piotr Pilch. 

Cel inwestycji
Nowy odcinek drogi przejmie część ruchu związanego z terminalem kolejowym T1 w Żurawicy, który obecnie odbywa się drogą powiatową o niedostosowanych parametrach technicznych przez teren zabudowany. Inwestycja ma także wspierać rozwój „suchego portu” w Żurawicy, który jest stacją przeładunkowo-manewrową, gdzie przeładowywane są kontenery i towary z linii szerokotorowej na normalną. 

Powstanie nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 881 jest warunkiem niezbędnym dla rozwoju powiatu przemyskiego. Nie dość, że udrożni i poprawi komunikację na trasie droga krajowa – terminal, to wpłynie na rozbudowę terminala oraz przyległych terenów. A co za tym idzie, powstaną nowe miejsca pracy dla mieszkańców i hub logistyczny do odbudowy Ukrainy, który w przyszłości ma szansę stać się strategicznym centrum logistycznym łączącym Europę Wschodnią z Europą Zachodnią. To jest bardzo ważna i strategiczna inwestycja. –  podkreśla marszałek Piotr Pilch.

Infrastruktura drogowa
Konsorcjum Wykonawców rozpocznie realizację zadania od sporządzenia dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji, zgód i pozwoleń. Po wydaniu przez Wojewodę Podkarpackiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, rozpoczną się roboty budowalne w terenie. – przekazuje dyrektor Piotr Miąso.

Cała trasa będzie miała ok. 7,2 km długości i zostanie wykonana zgodnie z parametrami klasy GP (głównej przyśpieszonej). W ramach zadania zaprojektowane i wybudowane zostaną 2 ronda – w Duńkowiczkach oraz Żurawicy oraz 2 wiadukty pod liniami kolejowymi nr 91 Kraków Główny – Medyka oraz nr 119 Żurawica i nr 125 Małkowice. W zakresie infrastruktury drogowej powstaną przepusty, system odwodnienia drogi, chodniki, ścieżki rowerowe i zatoki autobusowe. Wykonane zostanie oznakowanie poziome i pionowe.

Nad realizacją inwestycji czuwać będzie Inżynier Kontraktu, do którego zadań należy nadzór i kontrola nad pracami projektowymi i budowlanymi. Dlatego dzisiaj podpisujemy dwie umowy, jedną z Wykonawcami, a drugą z PROMOST Consulting na obsługę nadzoru inwestorskiego. – tłumaczy dyrektor Piotr Miąso.

Projekty dróg wojewódzkich na terenie powiatu przemyskiego
PZDW aktualnie jest na etapie opracowania dokumentacji projektowych dla zadań:
1.    „Rozbudowa i budowa DW nr 881 na odcinku od m. Pruchnik do m. Żurawica” wraz z wariantami obwodnicy Pruchnika.
2.    6,1 km odcinka nowej drogi wojewódzkiej od Hermanowic do Aksmanic (I etap przedsięwzięcia objętego wykonanym w 2022 r. studium pn. „Studium Techniczno-Ekonomiczne – Połączenie Przemyśla z Bieszczadami”).


Mapa poglądowa - autor Attila M. Królicki W. Jóźwiak.
Na różowo zaznaczono przebieg nowego odcinka DW 881.
Na czerwono zaznaczony jest jeden z wariantów planowanej obwodnicy Przemyśla (GDDKiA)

Zdjęcia - Biuro Prasowe UMWP


Zobacz również poprzednie aktualności

Rusza budowa ronda w Szydłowcu
Inwestycja
Data dodania: 24-11-2025 r.

Rusza budowa ronda w Szydłowcu

24 listopada 2025 r. została podpisana umowa na realizację inwestycji „Rozbudowa skr... czytaj dalej

Od Beskidu Niskiego po Solinę - konferencja
Inwestycja
Data dodania: 21-11-2025 r.

Od Beskidu Niskiego po Solinę - konferencja

Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie w imieniu Zarządu Wojew&oac... czytaj dalej

komunikat
Komunikat
Data dodania: 06-11-2025 r.

10.11.2025 r. PZDW będzie nieczynny

W dniu 10.11.2025 r. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie będzie... czytaj dalej

Zamówienia publiczne
Drogi i mosty
Oferty pracy
Logo Znak promocyjny Województwa Podkarpackiego